my blog yar

  • ۰
  • ۰

یک سوال انحرافی، سوالی است که در ظاهر به نظر می‌رسد باید یک جواب (بله) یا (خیر) ساده داشته باشد. اما در حقیقت پیچیدگی‌هایی‌ دارد که یافتن پاسخ ساده را برای آن، غیرممکن می‌کند. سوالی که در این‌جا مطرح می‌کنم، نمونه یک سوال انحرافی است: «آیا رایانش ابری، راهکار مناسبی برای نرم افزار ERP شرکت من می‌باشد؟»

همان‌گونه که به خاطر دارید، رایانش ابری یعنی یک تامین‌‌کننده خارج از سازمان، میزبان برنامه نرم‌افزاری روی سرورهای خود است. (که به آن نرم‌افزار به‌عنوان خدمت یا SaaS نیز می‌گویند). در واقع، SaaS مخفف عبارت Software as a Service نوعی مدل ارائه نرم‌افزار است که در آن، نرم‌افزار و اطلاعات مربوط به آن به‌صورت کاملا یکپارچه بر بستر ابر مستقر شده و تحت‌وب می‌باشد.

عوامل ریسکی انتخاب خود را بیابید

علت انحرافی بودن سوال بالا، این است که پاسخ مشخصی در ارتباط با راهکار ERP شما ندارد. در این سوال، همه چیز به اندازه، فرهنگ و میزان تحمل کسب‌وکار شما در برابر مخاطرات، ارتباط پیدا می‌کند. این موارد نامحسوس نقش مهمی ایفا می‌کنند زیرا از نگاه مالی، یک تصمیم آزمون و خطا نیست. ممکن است شما با راهکار ERP ابری، در هزینه صرفه‌جویی کنید، اما احتمالا برای تاثیرگذاری چشمگیر بر میزان درآمد سازمان شما، کافی نخواهد بود. از نظر استراتژیک، اگر اوضاع بد پیش برود، مثلا اگر فروشنده ERP ابری شما نابود شود، ممکن است به دلیل مشاجره، ارتباط خود را با شما را قطع کند. بدین ترتیب، شما دیگر نمی‌توانید به اطلاعات کسب‌وکار خود دسترسی داشته باشید و در نتیجه، فاجعه به بار می‌آید.

 

در حوزه سازمانی نرم افزار های دیگری نیز کاربرد دارند؛ مانند نرم افزار دبیرخانه ،اتوماسیون آنلاین و… که بسیار در بالابردن راندمان کاری موثر هستند.

 

آیا به همان اندازه بزرگی و کوچکی، آسان هم هست؟

حال این سوال پیش می‌آید که چه کسی ممکن است این خطر را در مورد ERP ابری به‌ وجود آورد؟ قطعا شرکت‌های کوچک یا استارتاپ‌ها در صورت دارا نبودن زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، خطرآفرین هستند. این شرکت‌ها با به‌کارگیری یک نرم افزار ابری ERP، از هزینه‌های هنگفت و پیش‌روی سرمایه خود جلوگیری کنند. استقرار نرم افزار ERP ابری معمولا در زمان کمتری نسبت به سیستم‌های دیگر انجام می‌شود. رشد این راهکارها قابل اندازه‌گیری و هزینه‌های ماهانه آن قابل پیش‌بینی است، بنابراین مدیریت بهتر جریان نقدینگی صورت می‌گیرد. همچنین، رایانش ابری مزیت دسترسی در هر زمان و هر مکان را ارائه می‌دهد و این یعنی برای دسترسی به ERP با تنها دسترسی به اینترنت دیگر نیازی به فایروال وتنظیمات شبکه و زیرساخت‌های ارتباطی ندارید.

شرکت‌های بزرگ و موروثی، احتمالا خطرات ضعیف‌تری برای استفاده از ERP دارند. برای آن‌ها، هزینه‌های IT به‌عنوان درصدی از درآمد، برای تبدیل رایانش ابری به یک پیروزی مالی قانع‌کننده، در مقابل هزینه‌های اولیه زیرساخت‌های سخت‌افزاری موجود و نرم‌افزار خریداری شده، کافی نیست، زیرا این هزینه‌ها بار مالی سنگینی برای آن‌ها داشته‌اند. همچنین شرکت‌های بزرگ نسبت به الزامات حسابرسی در مورد امنیت، بازیابی اشتباهات و یکپارچگی داده حساس هستند. با برون‌سپاری مسئولیت، تثبیت کنترل در این حوزه‌ها سخت‌تر می‌شود. به‌طورکلی، شرکت‌های بزرگ‌تر هنگام کنترل، احساس راحتی بیشتری می‌کنند.

جدایی کوچک و بزرگ به‌هیچ‌وجه به معنای جدایی سیاه و سفید نیست. شما می‌توانید شرکت‌های بزرگی را پیدا کنید که به سمت ERP ابری حرکت کرده‌اند و همچنین می‌توانید شرکت‌های کوچکی را پیدا کنید که تصمیم دارند موارد داخلی خود را حفظ کنند. مرحله بی‌تفاوتی در تصمیم‌گیری زمانی به وقوع می‌پیوندد که پس‌انداز در هزینه‌ها با سطح اعتماد شما به ارائه‌کننده خدمات، به تعادل می‌رسد.

با گذشت زمان، ممکن است که قوانین انگشت شست برای انتخاب یک راه‌حل ERP ابری واضح‌تر شود. به شما توصیه می‌شود ریسک های شرکت خودرا شناسایی و به آن توجه کنید.

 

منبع: وبلاگ یار

https://blog.yar.cloud/%d8%a2%db%8c%d8%a7-erp-%d8%a7%d8%a8%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%da%a9%d8%b3%d8%a8%e2%80%8c%d9%88%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d8%b4%d9%85%d8%a7-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a8-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f/

 

 

  • ۰۰/۰۴/۲۹
  • roza estar

نظرات (۱)

با عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما

ممنون از انتشار محتوای بسیار خوبتون.  بنده هم در زمینه  تولید محتوا در بلاگ های فارسی فعال هستم. اخیرا با وب سایتی آشنا شدم با نام " پرسپت " که محل بسیار مناسبی برای بلاگرها هست. همچنین وقتی فهمیدم که میشه از نوشتن مطالب کسب درآمد هم داشته باشم خیلی برام جذاب بود. به همین دلیل تصمیم گرفتم تا این سایت خوب رو به  دوستان دیگرمعرفی کنم. حتما به این سایت خوب مراجعه کنید قطعا امکانات و فضای بهتری رو برای شما  فراهم می کند. آدرس سایت percept.ir هست.

 موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی