my blog yar

  • ۰
  • ۰

تخفیف یعنی کم کردن قیمت و بهای تمام شده کالا و یا خدمتی که خریدار از فروشنده می گیرد. این تخفیف با توافق طرفین صورت می گیرد که انواعی دارد و ثبت آن ها در اسناد حسابداری متفاوت می باشد.

 

تخفیفات در حسابداری:

در ثبت اسناد حسابداری آنلاین برای قسمت فروش کالا و یا خدمات ارائه شده توسط سازمان یا کسب و کار مورد نظر، لازم است که قیمت و تخفیف آن درج گردد. این تخفیف معمولا توافقی می باشد و در حسابداری دارای چهار نوع زیر است. که در ادامه به شرح آنها پرداخته می شود.

 

انواع تخفیفات:

  • تخفیفات تجاری
  • تخفیفات بر اساس توافق طرفین
  • تخفیفات به دلیل عیب و نقص کالا
  • تخفیفات نقدی خرید یا فروش

مفهوم تخفیفات تجاری:

سازمان ها و کسب و کار ها استراتژی های قیمت گذاری متفاوتی دارند که هر کدام از آنها با هدف کسب سود بیشتر و فروش بیشتر پیش می روند.

به عنوان مثال، بار ها مشاهده است که برای تمام یا برخی از اجناس یک کسب و کار، تخفیفات 20% و یا حتی کمتر و بیشتر در نظر گرفته می شود. یا تخفیفاتی بر اساس تغییرات تغییرات فصلی در نظر گرفته می شود.

اصولا این نوع از تخفیفات در حسابداری با عنوان تخفیفات تجاری شناخته می شوند که در دفاتر ثبت نمی گردند و به دلیل این که فعالیت های مالی که در دفاتر ثبت می شوند، دارای بهای تمام شده هستند، دارای قیمت روز نمی باشند.

حسابداری آنلاین

تخفیفات بر اساس توافق طرفین:

در برخی مواقع، بین خریدار و فروشنده یک نوع توافق صورت می گیرد که در اصطلاح عام با آن چانه زنی می گویند. در این مواقع، خریدار و فروشنده بر سر قیمت مشخصی به توافق می رسند.

این نوع از تخفیفات در ثبت های حسابداری، بر اساس توافق صورت می گیرد که نوع تخفیف در دفاتر ثبت نمی شود.

 

تخفیفات به علت عیب و نقص کالا:

برخی اوقات، خریدار به محض خرید کالا متوجه وجود عیب و نقص و یا عدم تطابق نمونه سفارشی با کالای مشاهده شده می شود که در این صورت، کالا مرجوعی می گردد و یا این که از همان کالا استفاده می نماید اما در مقابل آن تخفیف دریافت می کند.

این نوع از تخفیفات در دفاتر حسابداری ثبت می شود و به عنوان برگشت از خرید شناخته شده است. این نوع ثبت در حساب برگشت از خرید و تخفیفات ثبت می گردد.

این نوع حساب، در واقع حسابی است که دارای ماهیت بستانکار می باشد و نمی تواند در طول دوره مالی بدهکار گردد. در واقع می توان گفت که این حساب، کاهنده حساب خرید به شمار می رود و کاهش آن باعث بدهکار شدن و افزایش آن باعث بستانکار شدن آن می شود.

این نوع از تخفیف، در دفاتر با عنوان برگشت از فروش ثبت می شود که عنوان آن برگشت از فروش و تخفیفات نام دارد. لذا این حساب، کاهنده حساب فروش است و کاهش آن بستانکار و افزایش آن بدهکار می باشد.

 

تخفیفات نقدی:

در معاملاتی که به صورت نسیه انجام می شوند، فروشنده مایل است که سریع تر طلب خود را دریافت نماید به همین علت، یک سری امتیازات را برای وی در نظر می گیرد که ترغیب شوند بدهی خود را زود تر پرداخت نمایند.

یکی از این نوع امتیازات تخفیف می باشد که در حسابداری به آنها تخفیفات نقدی فروش می گویند. بنابراین این حساب حسابی موقت و کاهنده فروش است که ماهیت آن بدهکار می باشد.

 

 

روش های ثبت تخفیفات نقدی:

برای ثبت تخفیفات نقدی در دفاتر حسابداری سه روش زیر موجود می باشد.

 

روش ناخالص:

بر اساس این روش، زمانی که تخفیفی اعطا گردد ثبت آن نیز اجرا خواهد شد. در غیر این صورت ثبتی صورت نمی گیرد.

 

روش خالص:

در روش خالص، فرض می کنیم که تمامی بدهکاران موسسه بدهی خود را در تاریخی که مشخص شده است، پرداخت می کنند. بنابراین در همان ابتدا تخفیفات اعمال می گردند.

اگر خریداران از تخفیفات استفاده کنند تخفیفات به صورت خودکار اعمال می شوند و اگر استفاده نکنند تخفیفات اعطا شده به عنوان تخفیفات استفاده نشده برگشت داده می شود. این تخفیفات برگشت داده شده، به نوعی در آمد شناسایی می شوند.

 

 

منبع:

https://blog.yar.cloud/%d8%aa%d8%ae%d9%81%db%8c%d9%81%d8%a7%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%ad%d8%b3%d8%a7%d8%a8%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/

  • ۰۰/۰۵/۱۷
  • roza estar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی