کارشناسان معتقدند به دست آوردن اطلاعات کافی راجع به یک شرکت در موفقیت فرد مصاحبهشونده و قبولی در مصاحبه شغلی تاثیر بسیار گستردهای دارد. سوالاتی که در مصاحبههای شغلی توسط کارفرماها پرسیده میشوند، هم بر همین موضوع تاکید دارند.
اگرچه جمعآوری اطلاعات از یک شرکت و شناخت آن ساده به نظر میرسد، اما کاملا برعکس است. شناخت درست یک شرکت و استراتژیهای آن کار چندان سادهای نیست. به خصوص، اگر بخواهید از این اطلاعات در فرآیند مصاحبه شغلی به کار گیرید. شما باید بدانید چه اطلاعاتی نیاز دارید و چطور باید این اطلاعات را راجع به شرکتها جمعآوری کنید؟ آیا شما میتوانید به اطلاعاتی فرای اطلاعات موجود در وبسایت یک شرکت دست پیدا کنید؟ و … . در ادامه ما به بررسی اطلاعاتی خواهیم پرداخت که در مورد شرکتها باید جمعآوری کنید.
برای تاریخ شمسی به میلادی می توانید از سامانه های آنلاین استفاده کنید.
دلیل اصلی تمایز شرکت مورد نظر را بدانید
برای اینکه بتوانید به تمامی سوالات مرتبط با شرکت جواب خوبی بدهید، یکی از بهترین راهها شناخت وجه تمایز شرکت با رقبایش است. شرکتها غالبا این موضوع در وبسایت خود و در صفحهی درباره ما اضافه میکنند. با خواندن ماموریت، چشمانداز و ارزشهای اصلی هر شرکتی چیزهای بسیاری عاید شما خواهد شد.
شما باید صفحهی درباره ما شرکت را به دقت مطالعه کنید تا اطلاعات صحیحی نسبت به اندازه شرکت، مکان، تاریخ تاسیس و چرایی آن بدانید.
شما نباید در پایان مصاحبه، سوالی از مصاحبه کننده بپرسید که به راحتی از طریق وبسایت قابل دسترسی باشد.
از وضعیت مالی شرکت اطلاع پیدا کنید
اگر تقاضای استخدامی شما برای یک شرکت با اندازه متوسط باشد، احتمالا به این دادهها دسترسی نخواهید داشت. اما شرکتهای بزرگ معمولا وضعیت مالی و روابط خود با سرمایهگذار را در وبسایت خود تحت عنوان گزارشات سهماهه اعلام میکنند. البته شما میتوانید این دادهها را از جاهای دیگر مثل بورس هم پیدا کنید.
اما آنچه که مهم است، اینست که در حوزهی مالی نیازمند چه اطلاعاتی هستیم؟
با استفاده از این دادهها میتوانید بفهمید که آیا درآمد شرکت و رشد آن پایدار است؟ آیا این شرکت ریسک میپذیرد؟ محصولات جدید این شرکت چقدر ارزش دارند و … .
بعد از اینکه این اطلاعات را به دست آوردید، نتیجهگیری بر عهدهی شماست. حالا شما به راحتی میتوانید نظر خود را در مورد آیندهی شرکت بیان کنید، پیشنهادات خود را ارائه دهید و جلسه مصاحبه را با دقت بیشتری پیش ببرید.
شبکههای اجتماعی شرکت را زیر و رو کنید
برای اینکه بدانید در حین مصاحبه لحن گفتار خود را چگونه نگه دارید، حتما کانالهای مختلف شرکت را بررسی کنید. از اکانت اینستاگرام گرفته تا اکانت لینکدین را ببینید. آیا پستهای ارسال شده رسمی هستند؟ آیا تیم پاسخگوی کامنتهای منفی است؟ آیا تعداد مخاطبان مرتبا در حال رشد است؟ آیا پستهایی برای مناسبتها در نظر گرفته میشود؟
حتی میتوانید پروفایل کارکنان مهم شرکت را بررسی کنید، دیدن هشتگهای مرتبط هم خالی از لطف نیست. اطلاعات موجود در شبکههای اجتماعی شناخت شما از فرهنگ غالب بر شرکت موردنظر را بهبود خواهد داد.
در مورد رقبای شرکت و استراتژیهایشان تحقیق کنید
شما به عنوان یک فردی که از بیرون به شرکت نگاه میکنید، سادهتر از هر کسی دیگر داخل شرکت میتوانید مشکلات را ببینید. رقبای اصلی شرکت مورد نظرتان را پیدا کنید. الکسا میتواند در این زمینه به شما کمک کند. همهی اطلاعاتی برای شرکت جمعآوری کرده بودید، برای رقیب آن نیز بررسی کنید. تفاوتها را با هم مقایسه کنید، به نظر میرسد که اطلاعات فوقالعادهای به دست آورید.
به یاد داشته باشید که هر چه اطلاعات شما قویتر و واقعیتر باشد، به مصاحبهکننده نشان میدهد که اشتیاق بیشتری به این شغل دارید و یک گزینهی فوقالعاده برای انتخاب هستید.
منبع:
- ۰۰/۰۶/۲۲