به طور معمول مفاهیم رویداد (Event) و رخداد (Incident) توسط دانش آموختگان دوره های ITIL با هم اشتباه گرفته می شود، در این بخش به زبان ساده و کوتاه تفاوت این دو مفهوم را شرح می دهیم.
- رویداد: تغییر در وضعیت یک سرویس فناوری اطلاعات
- رخداد: وقفه های پیش بینی نشده که با کاهش کیفیت سرویس فناوری اطلاعات همراه هستند.
توجه کنید هنگامیکه رخدادی بوجود می آید، به معنای ان است که بخشی از سرویس با مشکل مواجه شده است.
نکته این جاست که به طور مثال در رویداد ” تنظیم اسکریپت برای ایجاد نسخه پشتیبان سرور” تغیری در وضعیت سرویس صورت گرفته است ولی چون با قطع سرویس مورد نظر همراه نبوده نمی تواند یک رخداد باشد و به طور کلی تمامی رویدادها همیشه رخداد نیستند اما عکس قضیه صادق نیست، یعنی وقتی رخدادی اتفاق می افتد چون طبق تعریف رخداد از کیفیت سرویس کاسته شده است پس حتما” سرویس تغیر وضعیت داده است و چون سرویس تغییر وضعیت داده پس رویدادی اتفاق افتاده است، بنابراین همیشه هر رخداد می تواند رویداد نیز باشد، به همین سادگی!
استفاده از نرم افزار مدیریت کار و تقویمانلاین برای مدیریت صحیح امور و برنامه ریزی درست پیشنهاد می شود.
حدود و مزایای مدیریت رویداد
مدیریت کار آنلاین میتواند در هر یک از جنبه های مدیریت سرویس که نیازمند کنترل می باشد و میتواند خودکارسازی شود (همانند شبکه ها، سوئیچ ها و سرورها، برنامه های کاربردی تا تمام پارامترهای شرایط محیطی مانند تشخیص نشتی آب و آتش و موارد امنیتی و تشخیص نفوذ در شبکه و … ) مورد استفاده قرار گیرد. به طور کلی، مدیریت موثر رویدادها میتواند:
- بستر قوی را برای خودکارسازی اجزاء عملیات فناوری اطلاعات را فراهم کند.
- در بهبود زمان تشخیص و پاسخ به رخدادها، تغییرات و … به مدیریت IT کمک کند.
- در نتیجه دو مورد فوق به کاهش زمان وقفه در واحد فناوری اطلاعات کمک کند.
منبع:
- ۰۰/۰۹/۰۳