my blog yar

  • ۰
  • ۰

تعریف حسابرسی

به فرایند بررسی که اطلاعات دقیقی تولید می نماید و بر اساس این اطلاعات می توان قضاوت نمود حسابرسی می گوییم . وظیفه حسابرس ، بررسی کار حسابداران و درست و غلط آن است.پس از مشخص شدن نتیجه ، جهت تصمیم گیری ، نتایج به اطلاع بانک ، هیات مدیره مربوطه و سهامداران مرتبط می رسد . به عبارت دیگر اطلاعات اقتصادی حسابداری را ارزش گذاری می نماید .

به صورت کلی نیز زمینه حسابداری می توان از نرم افزار های سازمانی مانند حسابداری آنلاین که نوعی حسابداری رایگان است استفاده کرد و در زمینه مدیریت امور و کار ها از نرم افزار مدیریت کار استفاده کرد تا بازدهی و راندمان کار را بالا برد.

 

جایگاه و فلسفه حسابرسی

کارشناسان نظراتی را در مورد جایگاه حسابرسی در امور مالی و نیز فلسفه لزوم آن ارائه داده اند :

حسابرسی شبیه قضا

بنا بر این نظریه ، قانون نقش حسابرسان را تعیین کرده و با بخشیدن اختیارات خاص به حسابرسان ،نقش مشابه قاضی برایشان قائل است . به عنوان مثال بازرسان وظیفه دارند مطالب و اطلاعاتی را که مدیران در دسترس عموم مردم قرار داده اند بررسی کرده و نتیجه را اعلام نمایند . . بر این اساس ، نقش حسابرس در مواجهه با صورت های مالی ، شبیه نقش و جایگاه قاضی است در مواجهه با دعاوی قانونی .

 

مسئولیت اجتماعی حسابرسی

برخی بر این عقیده اند که نمی توان نقش حسابرسی را صرفا در مسئولیت های قانونی محصور کرد جامعه مسئولیت های دیگری را نیز از حسابرس انتظار دارد . برای نمونه :

– کشف فعالیت های غیر قانونی و تقلب مدیران .

– گزارش کردن شایستگی و کارایی مدیران .

– حفظ نمودن منابع سایر بهره برندگان از صورت های مالی .

استفاده از نرم افزار دبیرخانه برای افزایش راندمان کاری سازمان ها پیشنهاد می شود.

 

حسابرسی مانند مباشر و ناظر

طبق این نظر مدیران به عنوان مباشران صاحبان سهام به حساب می آیند . مدیرها متخصصینی هستند که صاحبان سهام ، کار مدیریت و اداره سرمایه خود را به ایشان سپرده اند . یکی از روش های به دست آوردن اطمینان سرمایه گذاران ، به نمایش گذاشتن صورت های مالی است که مورد حسابرسی قرار گرفته است . مدیریت شرکت ، مایل به حسابرسی صورت های مالی می باشد و این را از امور مهم می داند زیرا اگر حسابرسی با کیفیت مطلوب و دقیق صورت نگیرد سرمایه گذاران به فعالیت های شرکت مشکوک شده و در نهایت در ارزیابی خود ، ریسک سرمایه گذاری را بالا ارزیابی کرده و سهام شرکت را به قیمت کمتر خریداری می کنند . این اتفاق باعث می شود که هزینه های شرکت افزایش یافته و سرعت رشد شرکت ، کاهش یابد . بنابراین مدیریت ، انگیزه قوی برای بالا بردن کیفیت نظارت دارد .

منبع:

https://blog.yar.cloud/%d8%a7%d9%87%d9%85%db%8c%d8%aa-%d8%ac%d8%a7%db%8c%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%ad%d8%b3%d8%a7%d8%a8%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d9%87%d8%a7/

  • ۰۱/۰۲/۳۱
  • roza estar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی