my blog yar

  • ۰
  • ۰

گزارش حسابرسی

گزارش حسابرسی، یک نظر رسمی ‌و کارشناسی شده توسط یک حسابرس خارجی یا داخلی است که در رابطه با کیفیت و صحت صورت های مالی ارائه شده توسط شرکت، ارائه می شود.

 

گزارش حسابرسی:

این گزارش، منبع اصلی برای ایجاد ارتباط بین حسابرس و کاربران صورت های مالی است. از کاربران مورد نظر می توان به اشخاص زیر اشاره کرد.

  • سهامداران
  • وام دهندگان
  • اعتبار دهندگان
  • سایر سرمایه گذاران بالقوه شرکت

بر اساس ماده ۲۷۲ ق.م.م شرکت هایی که دارای شرایط مندرج در این ماده و آئین نامه آن هستند ملزم به ارائه صورت های مالی حسابرسی شده توسط سازمان حسابرسی یا موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران همراه با اظهارنامه مالیاتی و یا حداکثر ظرف مدت سه ‌ماه پس از مهلت انقضای ارائه اظهارنامه می باشند.
در صورت عدم ارائه گزارش حسابرسی مالی در موعد مقرر، علاوه بر تعلق جریمه ای معادل 20 درصد مالیات متعلق، درآمد مشمول مالیات آنها طبق مقررات از طریق رسیدگی تعیین خواهد شد.

استفاده از نرم افزار دبیرخانه یار برای سازمان ها و شرکت ها پیشنهاد می شود.

حسابرسی:

به فرآیند بررسی حساب های سازمان توسط افراد خبره، حسابرسی می گویند که توان تولید اطلاعات قضاوتی مفید را دارد. همچنین برخی از صاحب نظران، حسابرسی را یک فرآیند بررسی دقیق اطلاعات اقتصادی و اسناد مالی برای کشف تقلب و اشتباه می دانند.

هر حسابرسی موظف است که کار حسابداران سازمان را بررسی کرده و نتیجه آن را به سهامداران، بانک ها و هیئت مدیره گزارش نماید.

 

انواع حسابرس:

در یک تقسیم بندی کلی، حسابرسان به دو گروه زیر تقسیم می شوند.

 

حسابرسان داخلی:

حسابرس های داخلی، در واقع جز پرسنل موسسه یا سازمان مربوطه، محسوب می شوند و رابط بین هیئت مدیره و شرکت هستند.

این حسابرس ها گزارشات و اسناد مالی مربوطه را در دوره های هفتگی، ماهانه و یا حتی سالانه به مدیر عامل و هیئت مدیره تحویل می دهند و بررسی عملیات مالی داخلی شرکت را بر عهده دارند.

 

حسابرسان مستقل:

حسابرسان خارجی که اصطلاحا به آنها حسابرسان مستقل گفته می شود، اشخاص و یا موسساتی هستند که در زمینه حسابرسی فعالیت می کنند.

آنها بر اساس قرارداد هایی که موسسه با بنگاه های اقتصادی دارد، عملیات حسابداری تحت وب و مالی را با توجه به استاندارد های نرم افزار حسابداری و اصول حسابداری رایگان انجام می دهند و سپس نتیجه را به صاحبان سهام و سایر استفاده کنندگان تسلیم می کنند.

نکته: حسابرسان مستقل رابط میان صاحبان شرکت و هیئت مدیره هستند.

 

منبع:

https://blog.yar.cloud/%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%b4-%d8%ad%d8%b3%d8%a7%d8%a8%d8%b1%d8%b3%db%8c/

  • ۰۱/۰۴/۲۷
  • roza estar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی