my blog yar

  • ۰
  • ۰

ایرانیان از گذشته تا کنون در اوقات مختلف سال آیین و رسوم مختلفی را برگزار می کنند که اکثر آنها با پدیده های طبیعی در پیوند هستند بنابراین بر مبنای تقویم خورشیدی مشخص می شدند. در ایران قدیم هر روز ماه نام به خصوصی داشت و یک روز از ماه همنام خود ماه بود که در این روز جشنی به همین مناسبت برگزار می شد بنابراین ایرانیان باستان جشن های ماهیانه داشتند.

آنها علاوه بر این جشنهای ماهیانه ، در سال 12 روز ، 19فروردین ، 13اردیبهشت ، 6خرداد ، 13 تیرماه ، 17مرداد ، 4 شهریور ، 16مهر ، 10 ابان ، 9 اذر ، 8 و 15 و 23 دی ، 2 بهمن و 5 اسفند را جشن میگرفتند. آیین هایی دیگری نیز در طول سال برگزار می شد که یکی از این آیین ها شب یلدا است. شما می توانید برای مشاهده تاریخ دقیق، تبدیل تقویم شمسی به میلادی و رویدادها و... به تقویم آنلاین یار استفاده کنید.

شب یلدا در ایران باستان

دی یا دتوشو که به معنی دادار و آفریدگار است وبه جای واژه اهورامزدا در نامه های اوستایی به کار رفته است. روزهای هشتم و پانزدهم و بیست و سوم هر ماه به نام دی نام گذاری شده که برای تشخیص آنها هر یک را به نام روز بعدش می خوانند.« اورمزد ، دی به آذر ، دی به مهر ، دی به دین »بنابراین در ماه دی چهار روز به نام خدا نامیده و در ماه دی چهار بار جشن دیگان برگزار می شود.

نخستین جشن دیگان در ماه دی ، روز اول دی و شب پیش آن بزرگترین شب سال است که ایرانیان آن را شب چله یا یلدا می نامند. در این شب همه افراد دور هم جمع می شوند و خوراکی ها و میوه هایی مانند انار و هندوانه و خربزه و سیب و به و انگور و آجیل و شیرنی و ... می خوردند و با شادی شب اورمزد و دی ماه (شب چله) را می گذرانند.

منبع:


https://namnamak.com/%D8%B3%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D9%85%DB%8C/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%85%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF/%D8%B4%D8%A8-%DB%8C%D9%84%D8%AF%D8%A7

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی