my blog yar

  • ۰
  • ۰

روز درختکاری بهانه‌ای شد تا در قالب مقاله‌ای طرح دولت الکترونیک در کاهش مصرف کاغذ را بررسی کنیم. مطمئنا صف‌های طولانی بانک برای پرداخت قبوض آب ، برق و گاز را بخاطر دارید. اطراف عوارضی‌ها در جاده‌ها که از کاغذ سفید پوشیده شده بود. دفترچه‌های کنکور که با تیراژهای بالا هرساله چاپ میگردید و تنها برای همان سال کاربرد داشت. بلیط‌های اتوبوس که در کسری از ثانیه به زباله تبدیل میشد و بسیاری از موارد مشابه.امروزه بدلیل استفاده از فناوری اطلاعات و دیجیتالی شدن دنیای پیرامونمان دیگر کمتر شاهد مواردی از این قبیل می‌باشیم.

سازمانهای دولتی با پیاده‌سازی روش‌های دیجیتالی به میزان بسیاری در مصرف کاغذ صرفه‌جویی کرده‌اند. از این میان میتوان به تأسیس و راه‌اندازی دفاتر پیشخوان دولت ، دفاتر پلیس +۱۰، تشکیل بانک ملی اطلاعات، توسعه بانکداری الکترونیک ، پرداخت الکترونیکی عوارض و کرایه اتوبوس، ارائه اظهارنامه الکترونیکی و ارائه خدمات غیرحضوری بانک‌ها به مشتریان اشاره کرد. اما هنوز از مجموع ۱۴۰۰ خدمت شناسایی شده دولت، تنها ۳۵۰ تا ۵۵۰ خدمت بصورت الکترونیکی درآمده است.

با نگاهی گذرا به اطرافمان پی میبریم که هنوز اقدامات بسیاری وجود دارد که میتواند در جهت حفظ محیط زیست انجام گیرد. هر ۴ سال حجم عظیمی از کاغذ جهت انتخابات ریاست جمهوری ، شورای شهر ، مجلس خبرگان و شورای اسلامی و تبلیغات آنها استفاده میشود. فرمهای ثبت نام استفاده شده در اداره‌ها خصوصا بانکها که با یکپارچه‌سازی سازمانها و یک استعلام گیری ساده و استفاده از امضای الکترونیکی حذف خواهد شد. هرساله در نمایشگاه کتاب تراکت ها و تبلیغات عرضه شده بیشتر از کتابهای خریداری شده میباشد! قبوض آب، برق، گاز و تلفن که ماهیانه چاپ و منتشر میگردد و بسیاری دیگر از این دست موارد که حذف آنها سبب صرفه‌جویی در کاغذ می‌شود.

از هر درخت چند برگ کاغذ تولید میشود؟

مرکز ConservaTree برای آگاه‌سازی مردم از خطرات بوجود آمده برای محیط زیست که ناشی از قطع درختان برای تولید کاغذ است؛ تحقیقی را انجام داده است. طی این بررسی به جهت استانداردسازی معیارها یک گروه هزارتایی از درختان انتخاب گردید و اندازه استاندارد برای یک درخت، ارتفاعی معادل ۱۲٫۲ متر و قطر بین ۱٫۸ تا ۲٫۴ متر درنظر گرفته شد.

باتوجه به اینکه بخش زیادی از بدنه درخت را آب تشکیل می‌دهد از چهار تن چوب می‌توان یک تن کاغذ تولید کرد. طبق استانداردهای مذکور، از ۲۴ درخت ، ۴ تن چوب بدست می‌آید. بطور میانگین هر درخت می‌تواند ۱۶٫۶۷ بند کاغذ با اندازه A4 تولید کند که معادل ۸۳۳۳ برگه کاغذ خواهد شد.

بر این اساس، اگر قرار باشه یک ماهنامه با تیراژ بالا به چاپ برسد باید برای هر شماره آن ۱۵ درخت را قطع کرد. یا برای ۴۵ میلیون تعرفه رای ، ۳۰۰ تن کاغذ نیاز خواهیم داشت که باید حدود ۷۲۰۰ اصله درخت با مشخصات بالا را قطع کنیم تا انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

نیاز کاغذ در کشور ما سالانه حدود ۳۷۰ هزار تن است که تنها ۱۰۰ هزار تن آن در داخل از کشور تولید میشود و ۲۷۰ هزار تن آن توسط واردات تامین میگردد.

 

طرح دولت الکترونیک جهت صرفه‌جویی در کاغذ

سازمانها و نهادهای دولتی بدلیل نامه نگاری های بسیار و کاغذبازی های متعدد همواره یکی از پرمصرف ترین حوزه های مصرف کاغذ بشمار میروند. اما دولت طی سالهای اخیر با طرح دولت الکترونیک راهی برای نجات درختان پیدا کرده است. سامانه الکترونیکی دبیرخانه و گردش مکاتبات ، از تبدیل حجم عظیمی از کاغذ به زباله جلوگیری کرده است. اتوماسیون اداری یکی از پرکاربردترین سیستم های اطلاعاتی در سازمانهای دولتی ایران است که بوروکراسی اداری را بسیار کاهش داده است.

افزایش خدمات الکترونیکی در سازمانهای دولتی علاوه بر کاهش استفاده از کاغذ و حفظ محیط زیست موجب افزایش رضایت ارباب رجوع ، سهولت در انجام امور اداری ، افزایش راندمان کاری و صرفه‌جویی در زمان میشود.

 

 

منبع:

https://blog.yar.cloud/%d8%ad%d9%81%d8%b8-%d9%85%d8%ad%db%8c%d8%b7-%d8%b2%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%db%8c%d9%87-%d8%af%d9%88%d9%84%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%86%db%8c%da%a9/

  • ۰۱/۱۲/۱۳
  • roza estar

دبیرخانه آنلاین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی